måndag 24 december 2012

äntligen julaftonskväll



Idag är det äntligen julafton, dagen som många av oss har väntat på! Maten som vi
bara njuter av vid denna tidpunkt, programmen som vi nu endast ser och även släktingar
som vi endast möter.
Dock kan jag själv inte påstå att jag tycker att allt kring julen är som en dans på rosor!
Jag skulle nog snarare påstå att julen är en ganska krävande tid som behöver mycket planering kring.
Personligen så är jag en person som är ganska dålig på att planera, och det insåg jag verkligen igår då jag var i Stockholm för att införskaffa de sista klapparna till mina nära och kära. Överallt fanns det folk som likt mig var ute i sista minuten.
Men det fanns även folk som vars julfirande kommer att skilja sig en hel del från mitt. I flera gatuhörn kunde jag se kvinnor och män som delar sin säng, gatan, med flera andra i samma sits. Under min shoppingrunda såg jag en kvinna som låg i fosterställning på den kalla trottoarren med en kopp framför sig som löd: “Hjälp mig, jag är hemlös. God Jul”. Detta gjorde mig ganska illa till mods och fick mig att stanna upp i min julklappsjakt och fundera på när hon ska sova ikväll. Kommer hon också kunna lägga sig i en varm säng och känna sig mätt av all den julmat som serverats? Sorgligt nog så kommer hon nog inte ens att äta nån julmat ikväll, ännu mindre sova i en varm, trygg säng!

Under de två kommande veckorna kommer jag att verkligen satsa på detta projekt och försöka lägga upp beskrivningar på stickningar som vem som helst kan klara av! Dessutom så måste jag berätta att jag har både goda och dåliga nyheter när det gäller projektet.
Den goda nyheten är att jag kommer att kunna samarbeta med Stadsmissionen för detta projektet. Den tråkiga nyheten är att ni ej kan skicka stickningarna direkt till Stadsmissionen. Detta kommer innebära att jag kommer att på något sätt försöka samla in kläderna genom insamlingsdagar. Dock för att håla dessa dagar kommer jag att behöva veta om folk ha möjlighet att träffas dessa dagar. Dock kommer detta att dröja och mer info kommer ges om detta senare :)
Jag hoppas att alla har haft en jättetrevlig dag och kommer ha en bra vecka framför sig// Caroline


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar